۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۲۱۶۸۲

صالحی: فکت‌شیت ایران با نمونه آمریکایی آن متفاوت است

این تذکر از یک سو اخطاری است برای مذاکره کننده و هم طرف مقابل که فکر نکند که گروه مذاکره کننده ایرانی حامی ندارد و می تواند زیاده خواهی‌های خود را بر گروه مذاکره کننده ایرانی تحمیل کند.
صالحی: فکت‌شیت ایران با نمونه آمریکایی آن متفاوت است
به گزارش جهانبین نیوز، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح «ابعاد فنی بیانیه سوئیس» پرداخت.



علی اکبر صالحی گفت بر اساس تفاهم لوزان «هیچ یک از تأسیسات ما تعطیل نخواهد شد. البته ممکن است فعالیت برخی قسمت‌ها در مدت محدودی با کندی همراه شوند اما در عوض با انجام تحقیقات و توسعه، نتیجه آن سرعت و نتیجه کار رآکتورهای ما را به طرز محسوسی بمراتب بالاتر خواهد برد.»



ایران و کشورهای ۱+۵ پس از هشت روز مذاکرات فشرده و حساس در شهر لوزان سوئیس، سرانجام در تاریخ ۱۳ فروردین (دوم آوریل) بیانیه‌ مشترکی صادر کردند.



بر اساس این بیانیه، هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ایران تعطیل یا تعلیق نخواهد شد و در عین حال تمامی تحریم‌ها وضع شده علیه ایران لغو می‌شوند.



صالحی افزود: «ما هیچ چیزی را در ارتباط با تحقیق و توسعه از دست نخواهیم داد. موضوع تحقیق و توسعه برای طرف مقابل آن قدر اهمیت داشت که تصور می شد، اگر ما از تحقیق و توسعه صرف نظر کنیم، آن‌ها حاضر بودند هرگونه امتیازی به ایران بدهند.»



وی در ادامه گفت: «تحقیق و توسعه به دنبال آن است که یک فکر را به امر واقع تبدیل کند و آن‌ها نمی خواستند چنین امتیازی را به ما بدهند اما در نهایت چنین توافق شد که کار تحقیق و توسعه روی ماشین های نسل جدیدی که روی آنها کار کرده بودیم و از حیث بکارگیری ماشین‌های امیدبخشی هستند، در دوره اعتماد سازی ادامه پیدا کند و زنجیره‌های میانی آنان را پیاده می‌کنیم و از روز نخستی که توافق شد، بر اساس برنامه ریزی خودمان کار را آغاز می‌کنیم.»



طبق گزارش پرس تی وی، صالحی خاطر نشان کرد: «در مذاکرات، آنها تأکید داشتند که واحد اراک و پروسه آب سنگین باید تعطیل و این رآکتور کاملاً بسته شود و به ازای آن آب سبک به ایران تحویل خواهند داد. ما گفتیم که این کار را نخواهیم کرد و یکی از خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری می فرمودند، همین بود که آب سنگین باید آب سنگین بماند.»



رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره‌ی نحوه‌ی اطمینان طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران به انجام تعهدات طرف مقابل، گفت: «قراردادی میان دو طرف منعقد خواهد شد که بر اساس آن ایران به عنوان کارفرما معرفی و یک شرکت مشترک همکاری از کشور دیگری مانند چین، فرانسه و یا آمریکا برای تضمین انجام تعهدات در آن معرفی خواهد شد. »



وی درباره‌ی روند مذاکرات با طرف مقابل برای حفظ آب سنگین اراک، گفت: «در این شرایط ما باید هم این خط قرمز را رعایت می کردیم و هم آن نگرانی بی اساس آنها را که می گفتند شما ممکن است این پلوتونیوم را برای مصارف نظامی تولید کنید، پاسخ می دادیم . الان بازطراحی که ما انجام می دهیم، اورانیوم غنی شده را در آن مخزن قرار می دهیم. البته چه در طراحی قبلی و چه در طراحی جدید، آب سنگین می‌ماند و تنها نوع اورانیوم مورد استفاده قرار گرفته از طبیعی به غنی شده تغییر می‌کند.»



صالحی در پاسخ به این سوال که اگر اراک بازطراحی شود، خروجی و ورودی آن چه خواهد بود، گفت: «واحد اراک با آب سنگین و اورانیوم طبیعی کار می کند. مخزنی که سوخت در آن قرار می گیرد، تقریباً تمام مخزن آن پر از اورانیوم طبیعی می شود و همه سطح این مخزن را می گیرد و سالیانه طبق طراحی قابلیت تولید ۹ تن پلوتونیوم را دارد.



رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره‌ی کارکرد هزار دستگاه سانتریفیوژ در نیروگاه فردو، گفت: «از این تعداد، بالغ بر ۳۵۰ عدد آن در حال چرخش می ماند، فردو قرار است در این دوره مورد توافق اعتماد سازی ده ساله به یک مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود.»



وی در پاسخ به این سوال که آیا ۴۰۰ کیلو اورانیوم غنی سازی شده با غلظت ۲۰ درصد که به عنوان ذخایر ایران اکسید شده است در فردو دوباره به سوخت تبدیل خواهد شد، گفت: «ما مقداری اورانیوم ۲۰ درصدی داشتیم که آن‌ها را به U ۳.۸ تبدیل کردیم تا به صفحات سوخت تبدیل شود و الان ماهانه دو مجتمع سوخت از آن‌ها تولید می شود و اگر با همین نرخ موجود در رآکتور تهران کار کند، به اندازه قریب به نیاز سه الی چهار سال آن اورانیوم ۲۰ درصد داریم.»



صالحی در باره تولید و نصب دستگاه‌های سانتریفیوژ گفت: کار ساخت و آزمایش بر روی مدل IR-۸ آغاز شده بود که موضوع ۱+۵ پیش آمد و قرار شد که موقتاً کار را بر روی آن متوقف کنیم. حال با توجه به توافقی که قرار است انجام شود، طبق مفاد این توافق، از زمانی که عملیاتی بشود، ما تست IR-۸ را آغاز می کنیم و مراحل تحقیق و توسعه بر روی این مدل را در نطنز انجام خواهیم داد. فُردو نیز صرفاً برای غنی سازی در نظر گرفته شده است.»





گزاره برگ مذاکرات هسته‌ای سوئیس

صالحی در پاسخ به این سوال که فکت شیت (گزاره برگ) ایران به کجا رسیده و چقدر با نمونه آمریکایی ها تفاوت دارد، گفت: «آن فکت شیتی که آمریکایی‌ها ارایه دادند، یک سری اطلاعات درست و نادرست را بر اساس استنباط خودشان ارایه کردند که البته خیلی هم جای تعجب نداشت، چرا که در طول مذاکرات اخیر در سوئیس نیز مواردی پیش آمد که به رغم این که بحث‌های فنی با طرف آمریکایی در موردی به جمع بندی رسیده و نهایی شده بود، با این حال بعد از دو ساعت تقاضای بازبینی مجدد را داشتند و در مفاد مورد توافق تغییراتی را درخواست داشتند و چنین اظهار می کردند که اروپایی‌ها فشار آورده اند که این موارد نیز تغییر کند و این روند باز هم تکرار شد.»



وی افزود: «طبعاً هر فرایندی تابع یک سری اصولی است و فرایند مذاکره نیز از این قاعده مستثنی نیست و ما نمی‌توانیم اصول اخلاقی مذاکره را پایبند نباشیم و آن‌ها را رعایت نکنیم و البته طرف آمریکایی با اذعان به ضرورت این اصول، از طرف ایرانی عذرخواهی نیز کرد.»



صالحی اذعان کرد: «ایران فکت شیت را تنظیم کرد و البته سیاهه آن قبلاً در محل سوئیس برای ما و همکاران وزارت امور خارجه موجود بوده و زمانی که صحبت از انتشار آن شد، سازمان انرژی اتمی به همراه وزارت امور خارجه بر اساس مفاد همان سیاهه فکت شیت ایران را تنظیم کردند و در اختیار جناب آقای دکتر ظریف به عنوان مسؤول هیأت مذاکره کننده هست و با نمونه آمریکایی‌ها متفاوت است.»



صالحی درباره انتشار گزاره برگ ایران گفت: «انتشار فکت شیت در اختیار من نیست و به حوزه وزارت امور خارجه و شخص آقای دکتر ظریف و دکتر روحانی است. البته محتوای آن، چیزی بیشتر از آنچه که تاکنون بیان شده نخواهد بود.»





حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای

صالحی درباره سخنان روز پنجشنبه مقام معظم رهبری درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «سخنان مقام معظم رهبری همواره التیام و اطمنیان بخش است به این اعتیار که معظم له به عنوان رهبر انقلاب ناخدای کشتی انقلاب هستند و آن را رصد می کند و درباره آفت های بالقوه‌ای که ممکن است به انقلاب زیان و ضرر برسانند، تذکر می‌دهند.»
وی افزود: «تذکر ایشان منافع فواید زیادی دارد، تا ما همواره با هوشیاری، هوشمندی و احتیاط لازم در مقابل کسی که خیر خواه ما نیست، ظاهر شویم. این تذکر از یک سو اخطاری است برای مذاکره کننده و هم طرف مقابل که فکر نکند که گروه مذاکره کننده ایرانی حامی ندارد و می تواند زیاده خواهی‌های خود را بر گروه مذاکره کننده ایرانی تحمیل کند. در واقع تکلیف ما و طرف مقابل را روشن و راه را برای ما هموار می کند.»



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۰۲:۰۵

7 Mar 2020